Сенсорна інтеграція як основа успішної взаємодії дитини з навколишнім світом.
Давним-давно жили-були діти. Вони бігали босоніж по траві і піску, лазили по деревах, купалися в струмку, будували замки з піску, гойдалися на гойдалках до темряви, стрибали в озеро з тарзанки, зривали і їли фрукти в саду, збирали гриби, пробували дикий мед, каталися з крижаних гір ... чи багато хто з сучасних дітей можуть похвалитися таким багатим життєвим досвідом? У наш час діти обмежені у взаємодії з навколишнім світом, тактильної взаємодії (ми ходимо у взутті, одязі, їздимо на машині). Ми самі, того не помічаючи, викликаємо у дітей сенсорний голод з одного боку і перевантаження зору, слуху з іншого. Прикладом служать телевізор, ґаджети, які не дають можливість розвивати уміння спілкуватися, підвищувати навички комунікації. Часто маленьку дитину знайомлять із навколишнім світом за допомогою комп’ютера, замінюючи об’ємні предмети площинними зображеннями, природні об’єкти з їхніми специфічними запахами, енергетикою, тактильними відчуттями — яскравим, проте уявним кліше. Так поступово, ще по-справжньому й не сформувавшись, розриваються тендітні зв’язки малюка з реальним світом, підміняючись віртуальними.
Практика роботи з дошкільниками показала, що у багатьох дітей спостерігаються сенсорні порушення. Дійсність чи реальність нашого світу збирається в головному мозку наче у великий пазл, кожна деталь якого – шматок інформації, який надійшов з тих чи інших сенсорних каналів. Згідно з тим, наскільки цей пазл відповідає реальній обставині справ, формується емоційна, чуттєва, інтелектуальна відповідь на дійсність. І якщо дитина не інтегрує інформацію, яка йде від всіх аналізаторів, вона не може адекватно оцінити реальність, а тому відчути і відреагувати відповідним чином. Це автоматично відображається і на соціальному розвитку малюка, і на розумовому. Тож процес, під час якого мозок розпізнає, відбирає, упорядковує, а потім використовує відчуття від рецепторів
- є сенсорною інтеграцією.
Дитина з порушенням в області сенсорної інтеграції може вести себе дивно і незрозуміло для оточуючих. Звичайні звуки можуть бути болючими або надмірно гучними для них, легкий дотик тканини може подразнювати шкіру. Дитина з порушеннями сенсорної інтеграції може здаватися незграбною, мати труднощі з координацією рухів. Вона не може всидіти спокійно на стільці, робить безліч непотрібних рухів, або, навпаки, боязка і замкнута з однолітками, сприймається як неактивна , груба, вперта і не адаптована. Діти з розладом сенсорної інтеграції відчувають значні проблеми з навчанням і, якщо їм не допомогти, то їх здатність до успіху в навчанні буде знижена цими порушеннями. Крім того, стрес, викликаний таким станом, може привести до тривоги, депресії .
Тому, для поліпшення сенсорного розвитку дитини пропонуємо цікаві ігри та вправи, які спрямовані на поліпшення сенсорної інтеграції:
- Дидактичні ігри на матеріалі твердих і м'яких вкладок, мозаїк, матрьошок .
- Дослідницькі ігри з водою, піском, камінчиками, мушлями, в сухому басейні, ігри з надувними і плаваючими предметами.
- Ігри з гідрогелем:
- виловлювання кульок з води з допомогою ложки або сита;
- перекладання з однієї миски в іншу за допомогою лопатки, пластикового пінцета або ложечки;
- наповнювати кульками пляшечку з вузькою шийкою;
- перебирати гідрогель пальчиками;
- розкладати кульки по банках відповідного кольору;
- в прозорій вазі або баночці створювати красиві композиції,
- укладаючи кольоровий гідрогель в ємність шарами.
- «Баночки з сюрпризом». У непрозорих баночках знаходяться різні пахучі речовини і предмети (шматочок булки, лимона, очищені зубчики часнику, кілька крапель йоду, пелюстки квітки і т.п.). Для початку показуємо, як можна нюхати запах в баночці. Потім просимо «експерта» розділити запахи на 2 групи: їстівне і неїстівне; вказати контейнер з певним запахом; полікувати ляльку (знайти лікарський аромат).
- «Впізнай предмет на смак»: дитина закриває очі, пробує маленький шматочок (яблука, огірки, лимона) і відгадує предмет, показуючи на картці або називаючи його.
- «Знайди однаковий звук». Для цієї гри можна використовувати невеликі ємності з наповнювачем з круп, піску, каменів, монет, гороху та інших матеріалів. Гра полягатиме в пошуку аналогічно звучащого предмета, визначення голосу або звуку, що належить дії або персонажу (кроки по піску, плескіт води, шум вітру, рик звіра, спів пташки і т.п.).
- Ігри з пластиліном, глиною, тістом, спеціальною піною.
- «Впізнай і назви предмет, який видає цей звук» (звуки різних музичних інструментів, тварин і птахів, звуки моря, лісу, вітру, звуки різних машин і побутової техніки).
- «Чудовий мішечок» ( в непрозорий мішечок кладуть предмети різної форми, величини, фактури (іграшки, геометричні фігури і тіла, пластмасові букви і цифри і ін.). Дитині пропонують на дотик, не заглядаючи в мішечок, знайти потрібний предмет).
Важливо пам'ятати, що сенсорна інтеграція є цілісною: вона задіює все тіло, всі органи чуття і весь мозок. Коли м'язи працюють злагоджено, формуючи адаптивний рух всього тіла, вони разом з відповідними суглобами надсилають в мозок добре організовані відчуття. Рухи, до яких залучено все тіло, також породжують безліч вестибулярних імпульсів, які допомагають об'єднати інші сенсорні системи. Здатність організувати ці відчуття і адекватно на них відповісти. А застосування сенсорної інтеграції в умовах дитячого саду є необхідною ланкою успішної освіти і всебічного розвитку дітей.